جلسه هماهنگی در خصوص اصلاح قرارداد پرسنل قراردادی شهرداریها و موضوع شرایط بکارگیری نیروی موقت با حضور شهرداران استان و مسئولین منابع انسانی و کارگزینی ها در محل سالن جلسات شهرداری بیرجند برگزار شد.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی در این جلسه اظهار داشت: ساماندهی نیروهای قراردادی شهرداریها خواسته شهرداریها و پرسنل آن می باشد که امیدواریم به سرانجام برسد.

مهندس حلاج مقدم افزود: امسال با مشارکت همه شهرداری های استان، بانک اطلاعاتی جامع از نیروی انسانی شهرداریها در اختیار داریم و برای اولین دفعه در استان و کشور توانستیم احکام پرسنلی را به صورت واحد و یکپارچه تهیه کنیم.

وی با اشاره به اینکه با این اقدام خون تازه ای در رگ های نیروی انسانی شهرداری ها جاری می شود ادامه داد: عنوان قرارداد نیروهای قراردادی که مدرک کاردانی به بالا دارند اصلاح کرده و تغییر می یابد لیکن تبدیل وضعیت نیروها در دستور کار نمی باشد.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری یادآور شد: چهار نوع قرارداد رسمی، پیمانی، موقت و کارگری در شهرداریها داریم که قرار است به استناد این بخشنامه قراردادهای کارگری واجد شرایط به قرارداد موقت تبدیل شوند.

حلاج مقدم در خصوص استفاده بهینه شهرداریها از شرایط ایجاد شده برای نیروهای قراردادی، شرکتی و با شرایط خاص ابراز امیدواری کرد.

شهردار بیرجند نیز در نشست شهرداران استان خراسان جنوبی اظهار داشت: امیدواریم با اجرای این بخشنامه و ساماندهی پرسنل شهرداری ها شاهد شکل گیری یک نظام صحیح مبتنی بر شایستگی در شهرداریها باشیم.

مهندس محمد علی جاوید خاطر نشان کرد: اربعین حسینی، موکب شهرداری با توفیقی که نصیب نیروهای شهرداری می شود همانند سالهای گذشته آماده ارائه خدمت به زائرین اربعین حسینی می باشد.

وی اذعان داشت: در سال گذشته تغییری در روند اعزام نیروهای موکب صورت گرفت و فقط از نیروهای خدمات شهری برای خدمات دهی بهتر استفاده شد.

شهردار بیرجند از تقدیر و تشویق موکب شهرداری بیرجند در سال گذشته توسط ستاد عتبات خبر داد و عنوان کرد: سال گذشته 10 نفر از نیروهای خدماتی شهرداری بیرجند و تعدادی نیز از سایر شهرداری های استان در این موکب حضور داشتند که لازم است اسامی افراد متقاضی به دفتر امور شهری استانداری و شهرداری بیرجند ارسال گردد.

 



بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر اسفدن  به صورت فوق العاده به دستور رئیس شورا مورخه 98/06/05و با حضور کلیه اعضا تشکیل و در این جلسه اعضای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری اسفدن به شرح ذیل انتخاب گردیدند.

1 – آقای علی امینی نسب کارشناس ارشد حقوق و شاغل در اداره اوقاف

2 – آقای محمد قطبی کارشناس بهداشت محیط و شاغل در شبکه بهداشت

3 – آقای صادق خاوری کارشناس علوم  اجتماعی به نمایندگی از کسبه شهر

متن بند 20 ماده 55 قانون شهرداری

بند 20 ماده 55 قانون شهرداری

الف : متن بند 20 ماده 55 قانون شهرداری

جلوگیری از ایجاد و تاسیس کلیه اماکن که بنحوی از انحاء موجب بروز مزاحمت برای ساکنین یا مخالف اصول بهداشت در شهرهاست، شهرداری مکلف است از تاسیس کارخانه ها کارگاهها گاراژهای عمومی و تعمیرگاهها و دکانها و همچنین مراکزی که مواد محترقه میسازند و اصطبل چارپایان و مراکز دامداری و بطور کلی تمام مشاغل و کسب هائی که ایجاد مزاحمت و سروصدا کنند یا تولید دود یا عفونت و یا تجمع حشرات و جانوران نماید جلوگیری کند و در تخریب کوره های آجر و گچ و آهک پزی و خزینه گرمابه های عمومی که مخالف بهداشت است اقدام نماید و با نظارت و مراقبت در وضع دودکشهای اماکن و کارخانه ها و وسائط نقلیه که کارکردن آنها دود ایجاد می کند از آلوده شدن هوای شهر جلوگیری نماید و هر گاه تاسیسات مذکور فوق قبل ازتصویب این قانون بوجود آمده باشد آنها را تعطیل کند و اگر لازم شود آنها را به خارج از شهر انتقال دهد.

تبصره- شهرداری در مورد تعطیل و تخریب و انتقال به خارج از شهر مکلف است مراتب را ضمن دادن مهلت مناسبی به صاحبان آنها ابلاغ نماید و اگر صاحب ملک به نظر شهرداری معترض باشد باید ظرف 10 روز اعتراض خود را به کمیسیونی مرکب از سه نفر که از طرف انجمن شهر انتخاب خواهند شد تسلیم کند رای کمیسیون قطعی و لازم الاجراء است.هرگاه رای کمیسیون مبنی بر تائید نظر شهرداری باشد و یا صاحب ملک به موقع اعتراض نکرده و یا در مهلت مقرر شخصا اقدام نکند شهرداری به وسیله مامورین خود راسا اقدام خواهد نمود.

ب ) تفسیر حقوقی بند 20 ماده 55 قانون شهرداری:

اصولاً فلسفه وضع بند 20 ماده 55 قانون شهرداری حمایت معنوی از مسکن و محل سکونت و حفظ آرامش ساکنین بوده و بایستی تفسیری از بند فوق صورت گیرد که مخل این آسایش نباشد بنابراین منظور قانونگذار از فراز مربوط ( ... به نحوی از انحناء موجب بروز مزاحمت برای ساکنین ... ) اینست که ممکن است مزاحمت مستقیماًو در محیط شغلی برای مردم ایجاد شود و یا غیر مستقسم از طریق سر و صدا یا تشکیل صف در بیرون محیط کار یا عبور و مرور مدام وسیله نقلیه ایجاد شود. بنابراین محدود کردن موضوع مزاحمت برای ساکنین به مزاحمت برای ساکنین به مزاحمت ذاتی نفس شغل به نظر مدیریت حقوقی خلاف فلسفه ماده بوده و این تفسیر را می توان از فراز دیگری از بند مذکور مبتنی بر اینکه (... بطور کلی تمام مشاغل و کسب هایی که ایجاد مزاحمت و سروصدا کنند یا تولید دود و یا عفونت و یا تجمع حشرات و جانوران نمایند ...) استنباط نمود.

د) تاملی در بند 20 ماده 55 قانون شهرداری ها :

ماده‌ 55 قانون شهرداری‌ها دارای 28 بند است که به بیان وظایف قانونی شهرداری‌ها اختصاص دارد، اما به موجب بند 20 ماده یاد شده که در 27 بهمن سال 1345 خورشیدی اصلاح شد، جلوگیری از ایجاد و تأسیس تمامی اماکنی که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنان شهر می‏شوند، در وظایف شهرداری‌ها گنجانده شده و شهرداری‌ها را مکلف کرده تا از تاسیس کارگاه‌ها، گاراژهای عمومی، تعمیرگاه‌ها، مراکز دامداری و به طورکلی تمامی مشاغلی که به نحوی برای ساکنان شهر ایجاد مزاحمت می‌کنند، جلوگیری کند.

تببین حکم قانونگذار

از آنچه در متن بند 20 ماده 55 قانون شهرداری اصلاحی 1345 آمده است، عناوین ذیل را می‏توان به عنوان تکالیف قانونی شهرداری استخراج کرد:

جلوگیری از ایجاد و تأسیس اماکنی که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنان شهرهاست.

جلوگیری از ایجاد و تاسیس اماکنی که به نحوی فعالیت آن‏ها مخالف اصول بهداشت شهری است.

جلوگیری از تاسیس تمامی مشاغل و کسب‌هایی که مزاحمت ،سر وصدا، دود و عفونت ایجاد نمایند یا باعث تجمع حشرات و جانوران شوند.

اقدام در خصوص تخریب کوره‏های آجر، گچ و آهک پزی و خزینه گرمابه‏های عمومی که در تعارض با بهداشت شهری هستند.
تعطیلی و انتقال تأسیسات یاد شده در مواردی که قبل از 27 بهمن سال 1347 خورشیدی به وجود آمده باشند.
این در حالی است که با شکافتن حکم قانونگذار و شفاف نمودن فروعات مربوط به موضوع می‏توان حدود اختیارات یا تکالیف قانونی شهرداری را مشخص کرد.

ممکن است تصور شود شهرداری تنها در مرحله ایجاد و تاسیس اختیار دارد از ادامه فعالیت جلوگیری نماید، در حالی که به نظر می‏رسد این تفسیر به دو دلیل پذیرفته نیست؛ یکی اینکه قانونگذار در مقام بیان ممنوعیت فعالیت مشاغلی است که ایجاد مزاحمت می‏نمایند یا مغایر اصول بهداشتی در شهرها هستند و زمانی که قانون اجازه داده است شهرداری در این مرحله از فعالیت غیرمجاز جلوگیری کند به طریق اولی و به قیاس اولویت مکلف است به وظیفه تعیین شده در این خصوص نیز عمل کند. دیگر اینکه مجموع آنچه در بند مورد نظر ذکر شده است جنبه حصری ندارد وبه عبارتی محصور به عناوین و مواردی که آمده ، نیست؛ بلکه جنبه تمثیلی دارد و به همین دلیل شهرداری می‏تواند با رعایت تشریفات و مراحلی که در این بند قید شده با مشاغل مزاحم و مخالف با اصول بهداشتی برخورد کند.

اهم عناوینی را که معمولا از سوی کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها به عنوان اتخاذ تصمیم و صدور رای مورد نظر قرار گرفته است، می‏توان به شرح ذیل خلاصه کرد:

- رای صادره مبنی بر اجرای تمهیداتی از قبیل رفع مزاحمت ایجاد شده برای ساکنان ، عابران و....

- رفع مزاحمت ایجاد شده یا توقف فعالیت مغایر بهداشت شهری

- تعطیلی یا تخریب محل که در صورت اجرا از سوی مأموران شهرداری تعقیب می‏شود.

- انتقال به خارج از شهر که تجربه نشان داده است اجرای این‌گونه آرا معمولا سال‌ها به طول می‏انجامد.

رفع شبهه در نسخ بند 20 ماده 55

عده ای از حقوقدانان بر این عقیده اند که بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها به دلیل تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست ( مصوب 1353 و اصلاحی 1371) و بر اساس مستفاد از مواد 9 و 10 و 11 نسخ شده است و اعتبار قانونی ندارد.
این عده معتقدند که به موجب ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، همچنین به استناد ماده 11 و تبصره ذیل ماده 10 قانون موصوف، تکالیف قانونی در خصوص برخورد با واحدهای آلاینده به سازمان حفاظت محیط زیست محول شده است، بنابراین حقوقدانان معتقدند به دلیل تاخر در تصویب و اجرای قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست( مصوب 1353 و 1371) ، بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها منسوخ است و جایگاهی برای شهرداری برای برخورد با مشاغل مزاحم شهری ندارد.
عمده دلایلی که می‏توان در خصوص رد استدلال و استنتاج فوق برشمرد، به شرح ذیل است:
یکم: قانون شهرداری به ویژه در بند 20 ماده 55 که در سال 1345 اصلاح شده است، به مشاغل و فعالیت‌هایی اشاره دارد که در داخل محدوده قانونی و حریم مصوب شهر فعالیت می‌نمایند، در حالی که قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست صرفا به این محدوده اختصاص ندارد و از این حیث قانون شهرداری خاص تلقی شده و قانون عام موخر نمی‏تواند ناسخ قانون خاص مقدم باشد .

دوم: تأکید اصلی بند 20 ماده 55 بر عنوان«مزاحمت برای سکنه شهر و عنوان مغایرت با اصول بهداشت در شهر»است، در حالی که تاکید ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست بر عنوان «آلودگی محیط زیست و عنوان زیان‌آور به حال انسان یا سایر موجودات زنده یا گیاهان و یا آثار و ابنیه» است، بنابراین به دلیل تفاوت در موضوع، دو مستند قانونی یاد شده متعارض نیستند و قابل جمع‏اند.

سوم: اختیار اعطایی از سوی قانونگذار به سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه، نفی‌کننده اختیار شورای اسلامی شهر که در واقع هیئت مدیره اداره امور شهر است، نیست.

نتیجه‏گیری و راه حل

نتایج قابل حصول از آنچه که در این مطلب به آن اشاره شد را می‏توان به طور اجمالی به شرح ذیل ارائه داد:
اساس قانون، شورای اسلامی شهر می‏تواند در اجرای بند 20 ماده 55 قانون شهرداری (اصلاحی 1345) مبادرت به تعیین 3 نفر اعضای کمیسیون موضوع تبصره ذیل بند یاد شده کند. این وظیفه به جانشینی از سوی انجمن شهر، دارای وجاهت قانونی است.

اداره امور شهری و ضرورت انجام برنامه‏ریزی‌های اصولی در این زمینه، مستلزم آن است که شهرداری و شورای شهر از این اختیار قانونی استفاده کنند و در مورد مشاغل مزاحم کار ساماندهی را به جایی برسانند که از تاسیس اماکن مزاحم و غیر بهداشتی جلوگیری شود.

شورای اسلامی شهر برای ساماندهی مشاغل مزاحم سکنه شهر وفعالیت‏های منافی اصول بهداشتی می‌تواند در برنامه‏ریزی‏های پنج‌ساله یا سالانه خود به طور فنی و کارشناسی، طرح‏ها و پیشنهادهای لازم را پیش‏بینی کند.

 



پیام تقدیر و تشکر جمعی از اهالی و شورای اسلامی شهر اسفدن از مسئولین استانی و شهرستانی در سفر استاندار به شهرستان قاینات در روزنامه امروز خراسان جنوبی

http://khorasanjonobi.khorasannews.com/?nid=20127&pid=8&type=0

 

 

 

 



در راستاي تحقق اهداف شوراي اسلامي شهر در زمينه شفافيت و دسترسي آزاد همشهريان گرامي به مصوبات و تصميمات شوراي اسلامي شهر ، كليه  مصوبات  شوراي اسلامي شهر  از ابتدای دوره پنجم  در سايت شهرداري بارگذاري گرديد.

لذا همشهريان محترم مي توانند با مراجعه به سايت شهرداري به آدرس www.esfeden.ir  با كليك كردن لينك شوراي اسلامي تمامي مصوبات شوراي اسلامي شهر را مشاهده نمايند.

 

 

شوراي اسلامي شهر اسفدن



 

دانلود فرم استعلام



نقشه شهر

راه های ارتباطی

سامانه پیامک شهرداري :30007650002519

تلفن شهرداری :3-32583901-056

فکس :32583903-056

پست الکترونیک : info@esfeden.ir

آدرس : خراسان جنوبی - شهرستان قاینات-شهر اسفدن-خیابان شهید مطهری- مطهری13

بازدید امروز9
بازدید دیروز153
بازدید هفته324
بازدید ماه3029
کل بازدید42410